Hem / Pressmeddelanden / Hexatronic presenterar delårsrapport Q2, 2024

Hexatronic presenterar delårsrapport Q2, 2024

Hexatronic Group AB jul 16, 2024

Läs hela delårsrapporten för Q2, 2024 här.

Telefonkonferens on demand (endast tillgänglig på engelska).

Ladda ner presentationsmaterial (endast tillgänglig på engelska)

Andra kvartalet (1 april – 30 juni 2024)

• Nettoomsättningen minskade med 10 procent till 2 024 MSEK (2 258). Omsättningen minskade organiskt med 18 procent.
  • EBITA minskade med 45 procent till 222 MSEK (405), motsvarande en EBITA-marginal om 11,0 procent (17,9).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 49 procent till 192 MSEK (377), motsvarande en rörelsemarginal om 9,5 procent (16,7).
  • Nettoresultatet minskade med 66 procent till 89 MSEK (259).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,44 SEK (1,27).
  • Våra nya fokusområden Harsh Environment och Data Center utvecklades positivt med en stark organisk och förvärvsdriven tillväxt under det andra kvartalet.
  • Skuldsättning (nettoskuld/ EBITDA (proforma), R12) uppgick till 2,2 ggr, jämfört med 1,7 per 31 december 2023.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 221 MSEK (348).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Hexatronic meddelade förändringar i bolagets koncernledning. Jakob Skov, Head of focus area Harsh Environment, blev från och med april 2024 en del av bolagets koncernledning och i juni 2024 tillträdde Pernilla Grennfelt i en ny roll som Head of Investor Relations och anslöt då också koncernledningen.
  • Årsstämman beslutade för tiden intill slutet av nästa årsstämma om omval av styrelseledamöterna Erik Selin, Helena Holmgren och Jaakko Kivinen, samt om nyval av Magnus Nicolin, Diego Anderson, Linda Hernström och Åsa Sundberg. Magnus Nicolin valdes till styrelseordförande.
  • Hexatronic har valts av NOVOS FiBER som strategisk partner på den amerikanska marknaden och omfattar Hexatronics helhetslösning för fiber till hemmet (FTTH). Avtalet löper initialt över en period om tre år och förväntas generera försäljning om ca 400 MSEK.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter kvartalets utgång.

Hexatronics VD Henrik Larsson Lyon intervjuas om
koncernens Delårsrapport Q2, 2024

Offentliggörande
Denna information är sådan som Hexatronic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2024 klockan 07.00.

För eventuella frågor kontakta:

• Henrik Larsson Lyon, VD och Koncernchef, 070-650 34 00
  • Pernilla Lindén, CFO, 070-877 58 32
  • Pernilla Grennfelt, Head of Investor Relations, 070-290 99 55
The product assortment on this website may differ from what is available where you are located. Do you want to visit the Global website instead?